FC Bayern a THE DUKE – gin života
11/12/2020
Pivo bolo vždy dokonalým prípitkom pre FC Bayern. V poslednej dobe sa tiež ukázalo, že gin je príjemným spoločníkom. Redaktori časopisu „51“ počas návštevy liehovaru zistili, čo to má spoločné s pšeničným pivom.
Barman krúti citrónovou kôrou. Špicatými prstami položí kus žltého citrusu na penu z pšeničného piva. Hotovo. Džin, pšeničné pivo, voda s tonikom a citrónová šťava sa spoja v pekne zdobenom pivnom hrnčeku a vytvoria „Bavarica Tonic“. Nápoj chutí zamatovo, korenisto a citrónovo. Je to chutná zmes špeciálne vytvorená pre FC Bayern a jeho najnovší prírastok je gin. Už po prvom dúšku sa čudujete, prečo niekto neprišiel s nápadom kombinovať borievkovú pálenku s FC Bayern oveľa skôr.
Maximilián von Pückler (zakladateľ liehovaru THE DUKE): „Keď nás združenie začiatkom roka oslovilo, nemuseli sme dvakrát premýšľať. Z dvoch bavorských originálov predsa musíte niečo vyrobiť.“
Nemeckí priekopníci ginu z THE DUKE sa pred štyrmi rokmi usadili v Aschheime na východe Mníchova v pôvabnej pamiatkovo chránenej tehlovej budove s komínom, postavenej v roku 1892. Vo vnútri vytvára drevo, meď a teplé svetlo príjemnú atmosféru. História liehovaru sa začala v centre Mníchova, na záhrade v Maxvorstadte. „Pokračovali sme v rozvoji,“ hovorí von Pückler. Romantická myšlienka z tej doby vyrástla a prechodom do Aschheimu „sme uskutočnili našu starú víziu sklárne. Zákazník sa môže zastaviť a prostredníctvom sklenených okien sledovať čo robíme.“
Medené kanvice a fajky z dvoch destilačných zariadení priťahujú pozornosť návštevníkov. Tvoria srdce výroby, kde sa z alkoholu, vody a korenia stáva gin. Obklopuje ich teplo a vôňa citrusových plodov. Georg Zwiehoff v hnedej tvídovej bunde s fúzmi mušketiera drží v cibuľovitom pohári číri destilát, ktorý tenkým prúdom steká do nádrže. Hojdá pohárom, privonia a vyzerá spokojne. Tohto 33-ročného chlapca nie náhodou volajú „Magic“ a rozhodne to nie je kvôli jeho futbalovým kvalitám. „Magic“ je jedným z dvoch liehovarníkov z THE DUKE. Svet chutí je jeho kráľovstvom. Lieskový orech, kakao, škorica, baza, muškátový oriešok, vanilka, káva, citrón, pomaranč. V laboratóriu, ktoré zriadil spolu s kolegom Andreasom Türlerom, sú zhromaždené možné chuťové prísady z celého sveta. Neustále hľadajú nové kombinácie. Skôr ako to však vyskúšajú, formulujú hlavný princíp pre nový gin. „Položili sme si otázku: Čo je symbolické pre FC Bayern? A ako to k nám zapadá? Odpoveď je „kúzlo“. A odpoveď sme našli v Aschheime a sprche z pšeničného piva.
Mali sme predstavu, že by sa hráči radi oblievali namiesto chmeľovým mokom džinom. „Táto asociácia je už síce čudná, ale je jasným prepojením medzi FC Bayern a našim džinom,“ hovorí Zwiehoff. Chmeľ a slad, ako bavorské reminiscencie, patria medzi základné ingrediencie všetkých ginov z THE DUKE. „Je to preto, že žijeme v pivnom regióne,“ vysvetľuje von Pückler.“ Najmä chmeľ prináša ginu neuveriteľné arómy.“ S FC Bayern Gin sme to chceli trochu navýšiť. “Takže borievka zvýraznila viac chuť chmeľu ako zvyčajne a to bol plán na ceste k receptu vyvinutému na THE DUKE. Prvá vzorka bola hotová po týždni. „Smer bol správny,“ hovorí Zwiehoff. O mesiac neskôr mali vyvážené zložky a výsledok chutí. „Zložitosť ginu spočíva v tom, že veľa korenia interaguje.“ Chcete viacvrstvový chuťový zážitok,“ vysvetľuje von Pückler. Ostatné „byliny“, ako sa nazýva korenie v pálenici, završujú chuť bez toho, aby boli dominantné. Napríklad kvety koriandra alebo levandule, ako aj všetkých dvanásť použitých organických rastlín. „Nemôžete jasne ochutnať každú jednu zložku, ale každá je dôležitá. Tak ako vo futbale, kde potrebujete aj hráčov, ktorí sa sami menej zameriavajú na góly, ale bez ktorých tím nemôže fungovať. Zlepenec zložiek vytvára nádherný a komplexný celkový obraz. Rozhľadená záležitosť, harmonická a mimoriadna zároveň, “hovorí Zwiehoff. Nechceli ste byť príliš klasickí, ale ani príliš experimentálni. Príjemná zmes tradície a modernosti, podobne ako v skutočnosti FC Bayern. Destilovaná Mia san Mia.
Zwiehoff pozerá cez okrúhle sklenené okno do kanvice veľkého statického prístroja. Varí sa v ňom voda, alkohol a korenie. Zmes bola namočená na dvanásť hodín predtým ako bola zahriata. Odborníci tento prvý krok nazývajú výrobná macerácia. „Je to ako robiť čaj, iba s alkoholom.“ Macerát sa v destilačnej stanici zahrieva, aby sa alkohol a arómy mohli oddeliť od vody. Zwiehoff sa usmieva: „Telo zostáva vzadu, myseľ ide ďalej.“ Alkoholovo-aromatické pary sa zachytia, ochladia a potom vytekajú z nádrže. Obsah alkoholu je teraz 85 percent. Tento surový lieh sa zmieša s vodou, prefiltruje sa, aby sa zabránilo zakaleniu a potom sa uskutoční druhá destilácia. Takže sa to opäť zohreje, odparí a vychladne.
„Takto vypracujeme jemnosti v chuti,“ vysvetľuje „Magic“. Jemná brandy sa potom opäť zmieša s vodou, aby sa získala príjemná sila na pitie. FCB gin má 42 percent objemu alkoholu. Potom sa gin skladuje štyri týždne vo veľkých oceľových nádržiach. Je to čas, ktorý gin potrebuje na harmonizáciu. „My liehovarníci hovoríme o ‚manželstve‘.“ Alkohol a voda sa stávajú jedným, “vysvetľuje Zwiehoff. Potom je gin pripravený. Ako „Liberalitas Bavarica“ je oficiálne uvedená v zozname THE DUKE. Názov znamená bavorský sebaobraz, spoločenskosť a kozmopolitizmus. Gin je na štítku a obale zreteľne rozpoznateľný ako FC Bayern Gin. Mníchovský ilustrátor Benedikt Stalf urobil etiketu z futbalistov, Allianz Arény, Säbener Strasse, Hopfen, Frauenkirche, hôr a bavorských diamantov. Jedna vec zapadá do druhej: FC Bayern a THE DUKE, Bayern a gin, tradícia a modernosť.
Edícia bude obsahovať 5 000 fliaš. Tie sa v súčasnosti plnia, korkujú a označuje „červeným“ ginom. Potom ich päť zamestnancov zabalí do pripravených škatúľ. Strieborný hologram Bayernu je prilepený ručne, čo identifikuje gin ako skutočný licencovaný produkt FCB. „Aj keď teraz máme podporu stroja, veľa z toho je stále manuálna práca. Sme výrobca,“ hovorí Zwiehoff.
Gin FCB je na trhu od začiatku novembra a okamžite sa stal hitom. To, čo liehovarníkov z Aschheimu obzvlášť teší je, že spätná väzba na chuť je veľmi pozitívna. „Odozva je vynikajúca, kombinácia borievky, chmeľu a FC Bayern je skutočným receptom na úspech,“ tvrdí Maximilian von Pückler.
foto: © www.fcbayern.com